پیشینه اشراقی علم الهی از دیدگاه حکمت متعالیه
دکتر سعید رحیمیان استاد دانشگاه شیراز
راضیه نیکی دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی
اساس علم الهی در حکمت اشراق، نور، ظهور، حضور و شهود است و تبیین صدرایی علم ذاتی الهی نیز جز این نیست.
واجب تعالی از آن رو به خود، علم ذاتی دارد که برای خود، ظاهر و عیان است. مبنای علم به غیر نیز همین نور و ظهور است.
نور الانوار در مقام وجوب و غنای خود، بر تمام عالم هستی، سلطه و احاطه دارد، چنان که هیچ موجودی، اعم از زمینی و آسمانی، و مجرد و مادی از این حیطه نوری، وجودی و علمی خارج نیست؛ حتی مادیات و جسمانیات نیز به عین وجود خارجی خود، معلوم خداوند هستند.
منظومه فکری توحیدی و قرآنی ملاصدرا نیز هیچ ذره ای از ذرات عالم را خارج از این احاطه علمی نمی داند و تصریحات خلاف این احاطه و علم حضوری نیز صرفا راه به توجیه دارند، نه پذیرش.
دانلود فایل PDF